Jaarverslag 2015 – 2016

Jaarverslag 2015 –2016 (29 oktober – 30 november)

IOVIVAT telde dit jaar 34 betalende volwassen leden en 2 ereleden te weten Tineke van Huis en Harm-Ydo Hilberdink, en 31 jeugdleden.

Van één donateur is een bijdrage ontvangen van € 20.

Het bestuur van IOVIVAT bestond dit verenigingsjaar uit:

Maartje de Boer                   (sinds 2010)                               voorzitter

Johan Patje                                 (sinds 2011)                               secretaris

Marleen Paulissen                 (sinds 2010)                               penningmeester

Hanna Hovinga                 (sinds 2013)                     vicevoorzitter per 13-1-2014

Jose Timmer                      (sinds 2015)                               algemeen lid

Bestuursvergaderingen

Het bestuur heeft twee keer vergaderd, te weten op 16 maart en 26 september 2016.

Algemene ledenvergadering

Op 18 mei en 12 oktober 2016 is een algemene ledenvergadering gehouden.

Jaarvergadering

De laatst gehouden ledenjaarvergadering was op 29 oktober 2015.

Commissies

Het afgelopen jaar kenden we de volgende commissies.

De artistieke commissie bestond dit jaar uit Ben, Gerro, Hesther, Johannes, Anka en Renate.

De kascommissie bestond uit: Wies en Frank.

De jeugdcommissie bestond uit Maartje, Marleen en Jose.

De familie Stiekema (voorheen de commissie kaasfondue) bestond uit Carla, Gerro, Nynke en Joske.

De prijzenkastverhuiscommissie: Tineke en Johan.

De commissie Rederijken: Regina, Johan, Geesje en Wies.

Commissie Fotoboek: Magreeth, Tineke en Wies.

Kampeercommissie: Christine, Hanna en Renate.

Commissie workshops: Renate en Anka.

PR-commissie: Johannes, Henk, Johan en Marleen.

Kledingschuurcommissie: Marjan en Annemiek.

Vriendenclub vrienden/donateurs commissie: Christine, Hanna en Henk.

Producties

Jeugd Iovivat 2015-2016

Zaterdag 9 april 19.30 uur en zondag 10 april 2016 15.00 uur | speelde onze jongere jeugd twee afzonderlijke voorstellingen in de Blauwe Schuit Winsum:

De Prinses met de baard

De schatkist is leeg en al het personeel, op de eigenwijze hofdame na, is weggelopen. Doch dat is niet het enige probleem voor de veelgeplaagde koning. Nemi, zijn oudste dochter, is tegen zijn wil het bos ingegaan en heeft daar snoepjes van een gemene tovenaar aangenomen, waardoor er meteen een baard bij haar begon te groeien. Haar jongere zusje Bjoetie is erg verliefd op prins Antonio en wil dolgraag met hem trouwen. Omdat de wet zegt dat eerst het oudste kind getrouwd moet zijn, is ze bang dat haar huwelijk met de rijke prins niet door zal kunnen gaan. Wie wil er nou een prinses met een baard? Of zijn er juist wel kapers op de kust? En wat is dat toch steeds met dat oude toverboek?

Rolverdeling:

Koning: Charissa Postema

Koningin: Mirte Zwartenkot

Nemi: Inez Wubbema

Bjoetie: Jeske Voogd

Thomas: Auke Hofstee

Hofdame: Flo Malfliet

Prins: Linde Bos

Bediende van de prins: Martijn Terpstra

Tovenaar: Nine Pieters

Regie: Jose Timmer

Kleding: Annemiek van der Meijden

Auteur: Jo Snoeren

De Toren van Merel is een stuk dat vol zit met stress. Vooral papapa zit in de stress, omdat Merel de huttenbouwer een toren bouwt en steeds maar wegblijft in die toren. Haar broertje Gertje is druk bezig met zijn spreekbeurt en het loopt steeds mis. Moe zit de hele tijd televisie te kijken op de bank en klaagt dat ze maar één been heeft. In de loop van het stuk komen er steeds meer mensen om de toren te bekijken. Bijvoorbeeld de ambtenaar, een cultus en de bezorger van het eten.

Kortom een leuk en spannend stuk.

Spel:

Gertje: Stefan de Jong & Ida Boxem | Papapapa: Margot Groenveld & Hannah van der Schaaf |Moe: Silke Voogd & Yara Wubbema | Merel: Lotte van der Meer | Kwetter: Tibor de Jong | Goeroe: Maren Mulder | Journalist: Sietse Drost | Ambtenaar: Ruben van der Meer | Miguel (bodyguard): Lotte van der Meer | President Jorgina: Maren Mulder | Nelson: Tibor de Jong

Regie: Niels Smit Duyzentkunst en Hesther le Grand

Kleding: de kinderen zelf

Decor: Niels en Hesther

Tekst: Florian Kullberg

Deze jeugdvoorstellingen zijn in totaal door ongeveer 200 betalende bezoekers bezocht.

Medea

Op zaterdag 23 en zondag 24 april zette de oudste jeugd van IOVIVAT, onder regie van Grytha Visser, de tanden in een bewerking van de klassieker Medea.

Medea is verdrietig, boos en bang en ze doet het ergste wat een moeder kan doen….

“Zijn jullie niet moe?

In de dood ben je niet moe

Ben jij moe?

Ja, ik ben heel moe

Wil je slapen, mama

Slapen kan ik niet meer”

Rolverdeling:

Djûke Bennink – Kind

Emma Zeegers – Jason&Aegeus

Jasmijn van der Meer – Kind

Jonna Mulder – Voedster & Kreon

Josefien Zeegers – Medea

Regie: Grytha Visser

De voorstelling is gespeeld in het mooie oude kerkje van Oostum.

De voorstellingen van Medea werden door ongeveer 55 betalende bezoekers bezocht.

Volwassenen Iovivat 2015-2016

Wat U Wilt

Het is 2016. Het is 400 jaar geleden dat William Shakespeare stierf.

En dus speelt Iovivat een stuk van hem. Het was de vijfde keer dat we ons bezig hielden met een tekst van deze grote theaterdichter. En het was voor het eerst dat we Shakespeare spelen in de prachtige kerk van Oostum, compleet met een 17e-eeuwse teksten Iovivat-koor.

Iovivat speelt Shakespeare’s Twelfth night or What You Will.

In Wat u Wilt kwijnt de hertog van Illyrië,  Orsino,  weg van liefdesverdriet na de afwijzing van de schone gravin Olivia. Zij zegt dat ze zich zeven jaar lang wil wijden aan de nagedachtenis van haar dode broer, maar eigenlijk houdt ze gewoon niet van Orsino. De hertog stuurt zijn nieuwe knecht Cesario om Olivia nogmaals van zijn liefde te overtuigen. Maar Cesario is eigenlijk het meisje Viola, dat tijdens een schipbreuk gescheiden werd van haar tweelingbroer Sebastiaan en aan de kust van Illyrië aanspoelde. Ze heeft zich als jongen verkleed en komt in dienst van Orsino. En wordt verliefd op Orsino. Tot haar verbazing wordt gravin Olivia dan weer verliefd op haar. Als Cesario.

Bent u d’r nog?

Aan het hof van Olivia leeft ook haar oom Tobias, die met zijn rijke vriend Andreas (heimelijk verliefd op Olivia) graag de bloemetjes rumoerig buiten zet. Dit tot ergernis van hofmeester Malvolio, die door het vinden van een brief, zelf denkt dat Olivia verliefd op hem is.

De poppetjes gaan helemaal aan het dansen als Sebastiaan, Viola’s broer, opduikt met Antonio, de kapitein die hem redde. Het meisje in mannenkleren en haar tweelingbroer lijken als twee druppels water op elkaar. De misverstanden stapelen zich op. Wordt deze knoop nog ontward? En hoe dan?

Bewerking/Regie: Ben Smit

Composities/koorbegeleiding: Niels Smit Duyzentkunst

Decor: Maartje de Boer

Kostuums: Marjan van den Hof & Annemiek van der Meijden

Haarstyling en grime: Annette Plooyer

Grafisch ontwerp: Johannes de Bruijne

Spel en koor: 25 leden van Iovivat.

De voorstellingen vonden plaats op 24, 25 en 26 juni, 1, 2 en 3 8, 9 en 10 juli in het kerkje van Oostum.

Op 4 juli 2016 verscheen in het Dagblad van het Noorden een zeer fraaie 4-sterren recensie geschreven door Jacques d’Ancona. “Een klerewijf met verdieping”, zo kopte hij in onze regionale krant.

Artistieke commissie

De Artistieke Commissie is wederom een onregelmatig aantal keren bijeen geweest.

De vergaderingen gingen soms gepaard met eten, omdat het niet altijd gemakkelijk was de leden bij elkaar te krijgen.

De sessies waren immer inspirerend en voor de komende anderhalf jaar zijn er diverse plannen geformuleerd, die wellicht later in de vergadering nog aan de orde zullen komen.

Overigens vindt de commissie het van groot belang om blijvend gevoed te worden met inhoudelijke ideeën die leven onder de leden.

Daarnaast willen we nog opmerken dat de artistieke bediening van de uitdijende groep nadere reflectie vergt van zowel commissie als vereniging.

Prijzenkastverhuiscommissie

Er zit weinig beweging in deze commissie. De prijzenkast schreeuwt om de behaalde prijzen ten toon te stellen!

Commissie rederijken

Op vrijdagavond 5 februari 2016 organiseerde de commissie een avondje rederijken, met als thema: “schokkend”. In café Hammingh werd door een select gezelschap (9 leden) moeilijke en heldere gedichten voor het voetlicht gebracht. De gedichten werden vervolgens besproken. Hoewel de opkomst in eerste instantie teleurstellend leek bleek dat geen belemmering te zijn voor een heel leuk en interessant avondje rederijken.

Commissie kaasfondue of wel familie Stiekema

De familie Stiekema wilde op de derde zaterdag van januari van diverse voordrachten van rederijkers genieten. De zeer verzorgde persoonlijke uitnodiging aan de rederijkers van Iovivat gaf blijk van de hoge verwachtingen van de familie. Ook het etablissement was meer dan rederijkerswaardig.

Onder het zingen van het bondslied werden de genodigden allereerst getrakteerd op een gratis kopje koffie. Oude tijden herleefden. De familie bood gelegenheden tot vrije improvisatie middels een ruime keuze van kostuums en attributen. De excellente en inspirerende openingsceremonie door de familie Stiekema zelf werd helaas niet meer overtroffen. De bijdragen van de rederijkers waren van wisselende kwaliteit. Datzelfde gold voor de meegebrachte maaltijden. Het culinaire hoogtepunt was de mosterdsoep en de pompoensoep van de familie Stiekema.

Dankzij de inzet van de professionele gastvrouwen werd het toch een leerzame en vermakelijke avond voor een ieder en heeft de familie Stiekema besloten dit nooit weer te doen!

Commissie workshops

Deze commissie onderscheidt zich in het geven van de workshops speelstijlen voor de volwassen leden. Speelstijlen zoals daar zijn: episch, absurdistisch, realistisch, meisner, fysiek, etc.

Er zijn vier regisseurs : Niels, Hesther, Anka en Renate, die ieder een speelstijl kiezen.

De workshops zijn gestart in oktober van dit jaar en lopen door tot ongeveer april 2017.

PR-commissie

Deze nauwelijks zichtbare commissie heeft zich onder meer beziggehouden met de pr voor de gehouden producties en het bijwerken en actueel houden van onze website en facebook-account.

Commissie Fotoboek

De fotocommissie heeft erg genoten van de 3000 foto’s, die Johannes hen overhandigde, op onze gezellige woensdagochtenden met koffie-compleet.

Moeilijke keuzes, die we weloverwogen gaan maken, om de traditie van fotoalbums voort te zetten. En dan zijn we weer bij tot in 2012, aldus de commissie.

Theater/kampeerweekend

In het weekend van 9, 10 en 11 september vond het jaarlijkse kampeerweekend plaats bij Pieter en Geesje in Schouwerzijl.

Er zijn grenzen verlegd en er is kennis gemaakt met de zeden en gewoonten van een vreemd volk. Om kort te gaan: het was Fries met veel spelplezier.

Onze website laat fraaie illustraties zien van dit weekend door middel van maar liefst 124 foto’s.

Kerstbrainstormboom-sessie

Op 11 december 2015 heeft een brainstorm bij de kerstboom plaatsgevonden op het adres van buurvrouw 22.

Aanleiding was de financiële gift van onze zusterkamer Asinga uit Ulrum.

De stemming zat er meteen goed in, want iedereen had heerlijke dingen meegenomen. Er werd uit volle borst gegeten en gedronken en met elkaar liederen (kerstliederen) gezongen vergezeld van contrabas, gitaar, traporgel.

De meest zinnige en onzinnige plannen werden bedacht van spelen in de stadsschouwburg tot aan headsets.

Uiteindelijk werd gekozen om uit te kijken naar praksystemen, lichttafel, led-lampen en beamer.

Daarna ging het verder met de pret.

Collecte Anjerfonds

Van 29 mei tot 4 juni heeft IOVIVAT collecte gelopen voor het Anjerfonds. Acht leden hebben zich aangemeld om te lopen in Garnwerd, Feerwerd en Ezinge. Onze opbrengst was in totaal € 278,90. Met het Ezinger vrouwenkoor en De Eendracht werd totaal € 595 opgehaald.

Wat ons als vereniging toekomt uit deze opbrengst wordt in mei 2017 bekend gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds te Groningen.

KPGRV

Namens onze kamer heeft een afvaardiging van het bestuur (José en Johan) op woensdag 8 juni de voorjaarsvergadering van het KPGRV bijgewoond.

Hiervan is verslag gedaan op de ledenvergadering van 12 oktober jl.

Op 23 november jl. hebben Wies en Tineke meegedaan aan de gedichtenwedstrijd georganiseerd door het KPGRV. Deze vond plaats in de Synagoge in Winsum. Wies ontving de 2e prijs.

200 jaar Eendracht

Iovivat is door het muziekgezelschap De Eendracht gevraagd om het 200-jarig jubileum van het oudste fanfarekorps van Nederland mee te vieren.

Dit hebben we gedaan door de gasten van dit feest op een leuke en verstrooiende manier te ontvangen.

De Eendracht trakteerde alle bezoekers in een volle tent op een mooi concert. De aankondiging van de diverse nummers kwam voor rekening van, min of meer, gekostumeerde Iovivatters.

Verder hebben wij – namens De Eendracht – de loten verkocht.

Het is altijd weer een plezierige samenwerking met de fanfare De Eendracht.

Workshop speelstijlen

In oktober starten er workshops speelstijlen, tot ongeveer februari

Omdat het voor iedereen interessant is om meer te weten hoe verschillende speelstijlen werken. Puur voor ons zelf, als studie, als onderzoek, als verrijking.

Deze workshops worden bezocht door plusminus 20 leden, verdeeld in een aantal groepen.

Er zijn vier regisseurs : Niels, Hesther, Anka en Renate

die ieder een eigen speelstijl kiezen.

Bv episch, absurdistisch, realistisch, meisner, fysiek, etc

Elke groep gaat een maand, dus 4 a 5 x werken aan een korte tekst, vanuit de gekozen speelstijl.

Na 4 of 5 keer laten we op een avond het aan elkaar zien

Na een maand wordt er gewisseld, andere mensen bij andere regisseurs.

Kleding

Op de deel is niets veranderd. De huur is met € 5 per maand omhoog gegaan. In de deel is er wel wat veranderd. Niels en Hesther hebben een prachtig ophangsysteem uitgedacht en gemaakt. En dat met de hulp van een grote ploeg helpers.

Er moeten nog kledinghoezen worden aangeschaft.

En er is afgelopen jaar € 250 terugverdiend met de kledingverhuur.

Het beheer van de kleding berust bij Marjan en Annemiek.

Vertrokken leden

Marthe Smit Duyzentkunst heeft haar lidmaatschap opgezegd.

Sauwerd, — november 2016

Johan Patje, secretaris